LED Text Scroller

Sunday, June 5, 2011

++doa orang teraniaya biasanya termakbul++

ASSALAMUALAIKUM


bukan niat nak cakap jahat ke nak buat jahat ke apa.. sama sekali nak kata diri sendiri nie baik... tak de makna nak cakap sebegitu rupa.. sebab kite nie kene sedar diri.. bahawanya kita hidup nie menumpang aja kan dunia,bumi yang nyata ciptaan ALLAH nie.. so,, sebagai manusia yang serba kekurangan... de baik buruk dia... kite kene laa berlandaskan pada 1... ALLAH dan AL-QURAN.. (wahh.. gaya macam ustazah da...)...

setiap kali kite berada lam kesusahan atau kesenangan,, jangan lupa pada SANG pemberi rezeki pada kita,, ALLAH.. seterusnya, IBU BAPA kita... bukan nak suh simpati ke apa... tak tau nak luah kat sapa... luah laa kat blog nie.. (ntah pape ko addina)....

senang citer.. orang2 tua penah kata... lau rasa kita teraniaya,, baca doa... biasanya doa orang teraniya nie termakbul.. sebab orang yang teraniya nie ditindas oleh manusia2 yang riak dengan apa yang dia ada... so sebagai manusia,, Islam... minta bantuan hanya pada-Nya... bukan niat untuk berdoa buruk pada seseorang itu.. tapi hanya mau mereka yang berkenan sedar akan kesalahan dan kesilapan yang dia lakukan...


Memang demikian sebagaimana sabda Nabi saw.,”Doa orang yang teraniaya itu mustajab (dikabulkan oleh Allah). Maka jika ia durhaka, kedurhakaan itu tanggung jawabnya sendiri.” (H.R. Thalami dari Abu Hurairah r.a.). Meskipun doanya mustajab, namun sebaiknya justru berdoalah dengan doa yang baik, misalnya agar orang yang menganiayanya disadarkan dan diberi petunjuk oleh Allah swt. Tentu saja hal ini jauh lebih baik ketimbang mendoakan kejelekan baginya. Perhatikan lagi penggalan terakhir hadits di atas : “…maka jika ia durhaka, itu tanggung jawabnya sendiri.” Artinya, kalau berdoa yang baik-baik saja. Sebab kalau doanya buruk, akibat dari keburukan dari doa tersebut harus ditanggung pula oleh orang yang berdoa. 


Berhati-hatilah terhadap doa orang yang teraniaya. Diantara dirinya dengan Tuhan tidak ada hijab. Sumpah, cacian dan kata-katanya adalah doa yang didengar Allah. Allah berfirman dalam hadits qudsi: "Demi kemuliaan-Ku, Aku akan tolong orang yang teraniaya itu dalam waktu dekat."

Peringatan buat hamba ALLAH.. Jangan sekali-kali menganiaya orang lain, baik dengan kata-kata maupun tindakan, baik dalam bentuk perampasan kehormatan maupun perampasan kepemilikan, sekecil apapun. Berikan hak orang sebagaimana mestinya. Karena orang yang Anda aniaya itu akan dibela Allah, sekalipun tidak seagama dengan Anda. Allah tidak rela ada penganiayaan di muka bumi. "Aku telah mengharamkan kezaliman pada diri-Ku, maka janganlah kalian melakukan kezaliman," demikian firman Allah dalam hadits qudsi.  


Doa orang yang teraniaya

1. Mohon pada Allah, untuk menggantikan penipuan dan sebagainya dengan rezeki yang lebih baik dan bertambah-tambah. Baca " Allahuma ajurni fi musibati, wakh lufli khairan minha ". Sangat mujarab bagi orang-orang yang dizalimi dan cepat pula dapat jawapan dari Allah.

ATAU .......

2. Sebutkan doa di dalam bahasa kita " Ya Allah. Mereka ini ( sebut nama mereka ) zalim pada aku. Aku mohon balasan yang setimpal ke atas mereka. Serta bantulah aku keluar dari kesusahan ini. " Juga mujarab.

ATAU .....

3. Biarkan Allah balas mereka di Padang Mahsyar. Tuntut dari Allah segala pahala mereka dan minta Allah campakkan dosa-dosa kita pada mereka. Mereka akan kekal memikul dosa kita dan menerima balasan buat selama-lamanya.
 



Bagi orang islam DOA adalah senjata yang paling ampuh bagi orang yang tidak berdaya untuk melawan kejahatan tersebut.Lagipun, Allah berjanji kepada orang-orang yang soleh yang teraniaya dalam surah Alam Nasyrah." Selepas kepayahan, pasti datang kemudahan. ". 







bukan niat untuk menjatuhkan seseorang atau membuat sesuatu.... tapi sebagai renungan bersama... 


renung2kan.. dan selamat beramal!!~~

No comments:

Post a Comment

Post a Comment