LED Text Scroller

Sunday, March 13, 2011

++Loji nuklear meletup++

susulan daripada gempa bumi dan tusnami yang melanda Jepun 2 hari lalu...loji tenaga nuklear Fukushima I yang telah rosak teruk disebabkan musibah yang melanda menyebabkan leutupan berlaku.... sangat amat takut bile dengar berita loji nuklear nie meletup... YA ALLAH.. selamatkan hamba-Mu di sana... SELAMATKANLAH abangku serta rakyat Malaysia disana..

 ~
~
~

   Empat orang cedera hari ini dalam satu letupan di loji tenaga nuklear Fukushima I yang rosak akibat gempa bumi semalam.

Bumbung sebuah bangunan yang menempatkan reaktor di loji tersebut dipercayai runtuh dalam letupan itu, lapor stesen penyiaran NHK.

Seorang jurucakap kerajaan menggambarkan situasi itu sebagai 'berkemungkinan menjadi sangat serius' tetapi menggesa penduduk supaya bertenang, lapor NHK

Pengendali loji nuklear tersebut, Tokyo Electric Power (Tepco) berkata, empat pekerja cedera dalam kejadian tersebut.


GAMBAR dipetik dari klip video menunjukkan asap tebal keluar dari loji reaktor nuklear Fukushima 1 selepas meletup kesan daripada gempa bumi kuat yang melanda Fukushima di Jepun, semalam. - REUTERS



Sepasukan juruteknik telah bertungkus lumus untuk melepaskan tekanan suhu dari reaktor di loji itu untuk mengelakkan kecairan reaktor. 

Bahan radioaktif caesium yang biasanya menandakan kecairan reaktor telah dikesan di kawasan sekitar loji tersebut di Fukushima, 240 kilometer ke utara Tokyo.
Paras radiasi yang meningkat dikesan di kawasan loji Fukushima I dan ukuran radiasi di dalam loji itu didapati 1,000 kali lebih tinggi daripada biasa berikutan gempa bumi semalam.

Kerajaan Jepun sebelum itu memberi amaran mengenai kebocoran bahan radioaktif di reaktor nuklear yang rosak apabila gempa bumi kuat dan tsunami melanda kawasan pantai di timur laut negara ini, tetapi menyifatkan risiko pencemaran radiasi sebagai kecil.

Pakar berkata, ancaman berlakunya kebocoran radiasi yang meluas akan dapat dibendung selagi binaan luar reaktor itu masih utuh.

Penduduk dalam lingkungan tiga kilometer dari loji tenaga nuklear Fukushima II diarah berpindah hari ini dan pihak berkuasa meluaskan arahan perpindahan kepada penduduk yang tinggal di sekitar 10 kilometer dari reaktor Fukushima I yang mula mengalami kerosakan sistem pendingin semalam.

Agensi berita Jiji memetik pihak berkuasa nuklear sebagai berkata, kemungkinan besar batang sumber tenaga nuklear di reaktor Fukushima I sedang mencair atau telah cair sama sekali.

Menurut pakar, jika kecairan berlaku, itu bermakna reaktor tersebut semakin panas dan sekiranya peningkatan suhu tidak disekat, termasuk dengan melepaskan stim yang mengeluarkan sejumlah kecil radiasi, kemungkinan kebuk tekanan reaktor akan retak.

Namun risiko pencemaran dapat diminimumkan selagi struktur luar reaktor masih utuh, kata pakar, tetapi perkara yang dikhuatiri ialah sama ada gempa bumi telah melemahkan struktur luar itu.

Pegawai dan pakar Jepun memberi jaminan, kebocoran radiasi yang berlaku adalah sangat kecil dan mereka menolak kemungkinan berulangnya malapetaka nuklear seperti Chernobyl di Rusia.

"Bencana seperti Chernobyl tidak mungkin berlaku di sebuah reaktor air ringan. Kerosakan sistem pendingin menyebabkan peningkatan suhu tetapi ini juga akan menghentikan reaktor," kata profesor di Universiti Tokyo, Naoto Sekimura. - dpa/Reuters

~
~
~

sumber UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment