LED Text Scroller

Monday, January 10, 2011

...seni ohh seni...

sambil-sambil gayut telefon dengan member... tangan nie duk menari edit gambar.. jengggggg... gambar apakah?? haaa... gambar nie sebenarnya hasil karya aku and kawan-kawan aku.. alaa.. budak-budal art nie cam niee laa.. sikit-sikit dnegan lukisan.. sikit-sikit dengan warna... macam-macam benda laa... so,, awal-awal semester sem3 degree in bachelor education of art,, kami-kami sume seramai 20 orang dengan baik lagi yang menurut perintah membuat laa catan... 

nak tau catan tu apa?? meh aku tolong paste kan.. yang tolong cari abang google kite niee.. heeeeeeeeee.. as usual laa....

~
~
~
~
~


Catan merupakan perbuatan meletakkan pewarna "pigment" terlarut dalam pelarut (atau medium) dan agen pengikat (gam) kepada permukaan (sokongan) seperti kertas, kanvas atau dinding. Ini dilakukan oleh pelukis; takrif ini digunakan terutamanya jika ia merupakan kerjayanya. Manusia telah melukis selama 6 kali lebih lama berbanding penggunaan tulisan.
Perkataan lukisan digunakan sebagai bererti lukisan gambar seterusnya dalam rencana ini.
Lebih khusus lagi, rencana ini tentang lukisan pada permukaan untuk sebab artistik, dianggap salah satu pekara penting dalam bentuk seni.
Catan ialah proses menghasilkan seni dengan menggunakan bahan berwarna atau atau cat yang disapu ke atas sesuatu permukaan yang rata. Aktiviti catan membolehkan seseorang menyedari serta dapat merakamkan kesan cahaya pada bentuk, rupa serta susunan yang terdapat pada alam sekitar. Sejarah catan dikatakan bermula pada Zaman Yunani Purba. Gambaran yang dibuat mengisahkan aktiviti keagamaan. Media yang digunakan ialah mozek dan fresco. Pada Zaman Renaissance yang merupakan zaman kemuncak seni lukis di Eropah, media yang digunakan ialah cat minyak, cat air, fresco dan tempera. Pada abad ke-20, muncul satu aliran baharu dalam persembahan catan yang mempersembahkan catan yang mempersembahkan karya seni abstark dan semi abstrak. Di Malaysia, catan mula berkembang sekitar tahun 1930-an. Pelukis yang terkenal ialah Abdullah Ariff dan Yong Mun Sen yang banyak menggunakan media cat air.

thanks very much to abang google saya sebab tolong carikan maksud catan tuu.. and disebabkan kami nie budak-budak art.. kami pom buat laa.. masa selama semiggu tau... haaaaaaaa.. alaaa... yang post sebelum nie ada aku cakap tu.. satu kena wat lukisan.. satu lagi catan... tu laa dia... hari nie da siap semuanya.. kami kene sume kene bentangkan and buat aprsiasi tentang lukisan dan catan kami hasilkan tu laa...

sini aku tunjuk beberapa hasil karya catan dan lukisan yang terbaik dan unik bagi aku antara kami 20 orang nie....

MEMPERSEMBAHKAN~~~~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~


 -catan (water calour)-

 -lukisan (pensil warna)-

haaaaaa.. hasil karya lukisan and catan atas niee hasil satu-satunya Chinese girl dalam kelas aku.. nama dia Ding Yim Shih.. Mengelebu Perak.. kalau ditengokkan hasil dia.. perrrrrhhhhgggghhh.. memang terbaik laa.. 

 -nie laa yimmey ding-

dia nie memang taiko laa dalam bab-bab lukis-lukis nie.. dia paling pro water colour... ffuuuhhh terbaik laa... mmber aku yang kamcing gak laa.. even dia cina,, tapi kami 1 Malaysia ma~~~~!!~....





hasil nie pulai Zairul Iqram.. 

 -aku panggil zairol ajee... kat belakang tu yimeey ding-


apa yang uniknya.. hasil mamat nie tak de laa chantek sangat 'rahsia semata2'.... tapi apa yang menariknya.. mamat dari Kuantan Pahang nie suke benda-benda unik... hasil-hasil dia memang menimbulkan tanda tanya kat sume orang.. aku malas nak taip banyak-bayak.. tengok laa hasil dia.. unik bro~~!!~~

-catan (water colour)-.... nie biasa2 je.. heeeeeeeeeeee

tengok lukisan dia.. unik and stylo bro~~!!~~

-lukisan (pensil)-

apa yang korang nampak?? chantek kan??? haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... jom.. kite pusim lukisan niee.... tengok pe jadi... 'scrooll'
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~



leh jadi muka orang bro~~!~ unik kan.. bukan senang nak buat cam nie.. tak calang-calang orang leh bajet lukisan nie tau.. haaa. wa cakap sama lu wooo,, wa pom tara reti ini lukisan mehhh... :P...
(amacam,?? cam amoi cute x??)
aku suke tengok lukisan dia nie tau.. haaaa.. mamat zairol khan.. i like u la~~!!~~~

aku punye??? jeng jeng jeng........

-cute kan??? :P-
~
~
~
~
~
~
~
~
~

-catan (water colour)-

aku tak pandai ngat bab-bab lukis melukis nie.. al-maklum laa.. tangan keras.. jadi ginie je laa.. wuuuuu
papehal pom akan ku ushakan supaya menjadi guru yang cemerlang, gemilang, terbilang......



update later... 
adious amigoss~~~!!~~

No comments:

Post a Comment